ustaz muda tabligh

assalamualaikum >_< haii! hehe..

y'all y'all

selamat menyambut eiduladha :) jangan sambut je tapi pengamatan takde tau :)

singkap balik kisah disebalik raya qurban ni :)

ehh hmm nk cerita sikit ni :)

ramai yg rapat dgn aku tahu kan aku ni mcm anti sikit dgn org tabligh.

maafkan aku. tapi past experiences and surrounding aku yg mmpengaruhi perception aku ni..

aku dah kenal beberapa org tabligh.. and their attitudes sgt melebih lebih. ops again sorry. jgn ada yg serang aku plak nanti :)

hmm tapi semalam aku g kl sentral dgn few housemates and roomates aku. :) macam2 pengalaman ktorg dapat. Alhamdulillah. ada hikmahnya di sebalik perjalanan ni..

mula2 stuck dkt jammed damansara. dalam dua jam lag jgk. and bila smpai kl sentral. hmm mcm dh lmbt. so yeah fhm2 lah kan. :) org pun dh tk ramai. and beli2 apa yg ada..

kami pun dinner burger king. and for me yg tk lunch ter sangat lah lapar!! hehe.. murah je burger king tu buat promotion. one medium set for rm6. :)

after dinner, we went to the machine nak beli coins. nak balik naik lrt. and tiba2!!

"assalamualaikum, boleh tlg ustaz?" (ada seorg muda berjubah putih dan berserban putih dan kemas berkasut tutup bertanya di tepi mesin koin kami)

"waalaikummussalam, ye? :)" (sambil melemparkan senyuman)

"ni ustaz tktahu mcm mana nak guna mesin ni. tlg ustaz boleh? tlg tekan kt ustaz, ustaz nak pegi kampung baru. dua org" (memandang kwn ku)

tp kwnku tktahu kpg baru tu kt mana. and dia suruh aku buat.

aku pun tlg lah ustaz muda tu. dlm masa yg sama ayah kpd ustaz muda tu pun sampai :) and ayah beliau bersembang sembang dgn kwn aku. and aku pulak :

"kampung baru ***** ni ke ustaz?"

"emm saya taktahu lah, ye lah kot kampung baru tu lah kot"

"hmm okok ustaz. dua kan. haa ni kene masukkan jumlah duit banyak ni" (dlm hati tertanya tanya apa laa diorg ni buat smpai mesin ni pn tktau guna?) hehe

setelah selesai.. :) ....

aku pun pergi kt kwn aku join ayah ustaz muda ni sembang2..

and and ustaz muda tu sembang lak dgn aku and lg sorang kwn aku..

"adik ni belajar mana? dari mana"

"saya belajar kat damansara, saya dari perak, lg dua org kwn saya ni dari melaka and bangi ustaz. :)" (sambil senyum. aku and kawan aku smpai sakit otot senyum jeee. hahaha)

"belajar ambik course apa?"

"saya ambik pengajian bahasa inggeris" 

and tiba2 terus dia speaking..

"oh really? i also studied english as my minor course at switzerland. my major is *****"

(and i was like : kenapa tiba2 dia speaking aku tkde la fluent sgt nyesal lak ckp kos english td) haha

he dia tmbh lagi

"if you don't mind, may i knw wht's your name?"

"amalina"

"oh amelia.." sambil angguk2

"no, my name is amalina. nur amalina binti mahadhir" (sambil senyum kat dia)

"really? Masha Allaah! Subhanallah.. such a beautiful name you have.. beautiful like you too"

and aku tercengang. biar betul mamat tabligh muda ni -,-

and and.. dh lewat kami pn ambik keputusan mgundur diri.. ayah dia cakap :

"adios, gracias.. and goodnight!!"

kami pun balas "goodnight!!" :)

sambil tersenyum sesama sendiri antara kami.. heheh..

oh ya.. ada beberapa perkara aku tak masukkan dalam perbualan atas tadi.. nak tahu? ni dia..

ustaz muda tu umur 20thn.. and dia dah pun habis belajar di switzerland.. :) (umur dia sama dgn aku :) )

they were going to kg baru for their da'wah.. :)

and pesanan terakhir ustaz muda yg masih segar di ingattan ni ialah

"jaga solat ye. jangan tinggal sola. aurat pun. manis dan cantik macam ni" (sambil dia tersenyum lalu dia smbung lagi)

"insya Allaah we will meet again..... if not here in dunya, we will meet again in jannah. let's pray for it.. beautiful muslimah.."


and i was like.. i can't hold into it anymore..

i couldn't looke at his face anymore.. sbb blushing >__<

and we went to two separate ways of lrt :) me went to kelana jaya and he went to kg baru..

:)

and yeah.. he changed my perception towards tabligh.. tak semua tabligh melampau lampau alim..

i like his personality and his dad too.. why? because..

wlpun diorg ni org beragama.. tapi diorg tak pandang rendah kt org2 mcm aku ni (kurang ilmu agama)

cara diorg berda'wah dan dekati org ramai ialah dgn cara menjadi peramah :) i like that.. their open minded.. i like the way they spread islam to people :)




No comments: